Hányféle hazugság létezik, és mit feleljünk a „hogy nézek ki” kérdésre?
HVG Könyvek HVG Könyvek 2020. július. 26. 19:15

Hányféle hazugság létezik, és mit feleljünk a „hogy nézek ki” kérdésre?

Az igazság az, hogy mindenki hazudik. Annak alapján, hogy a hazugság kinek az érdekét szolgálja, négyféle változatát különböztethetjük meg.

Bizonyos helyzetekben – amikor például nyomás alatt állunk, vagy meg kell magyaráznunk a viselkedésünket, esetleg jó benyomást akarunk kelteni – hajlamosabbak vagyunk a füllentésre, mint nyugodt, biztonságos körülmények között.

Etikai szempontból sem igaz, hogy minden hazugság rossz. Hazudhatunk például azért is, hogy valakit megvédjünk.

A kommunikációelméletben a hazugságok kategorizálása az alapján történik, hogy kinek az érdekét szolgálják: az enyémet, vagy azét, akinek hazudok. Ennek alapján négyféle változat lehetséges:

1. Fehér hazugság

Csak annak az érdekét szolgálja, akinek hazudunk: önzetlen, jó fajta hazugság, amellyel kockázatot vállalunk a másik ember érdekében. Jellemzően a másik helyébe képzeljük magunkat, és emiatt például azt állítjuk, hogy létezik a Mikulás, pedig tudjuk, hogy előbb-utóbb kiderül az igazság. Ez egy altruista cselekedet, amely jó érzést kelt bennünk.

2. Szürke hazugság

Mindkét félnek előnyös: „Látom, fogytál!” A szürke hazugságok gyakran a kulturális normák részét képezik. Sok esetben, amikor megkérdezzük valakitől, hogy van, eleve hazugságot várunk válaszként: „Köszönöm, jól!”

3. Fekete hazugság

Csak annak az érdekét szolgálja, aki hazudik: például amikor valaki tagadja a bűnösségét. „Nem én loptam el a pénzt!” Gyakran egy merész ígéret, proaktív hazugság hangzik el: „Ha megválasztanak, sosem emelek adót.” Ez tehát az az eset, amikor valaki szemrebbenés nélkül hazudik, hogy előnyhöz jusson.

4. Vörös hazugság

Senkinek nem előnyös: ez a hazugság legrosszabb fajtája. Amikor tisztában vagyunk vele, hogy a másik fél tudja az igazságot, és még magunknak is árthatunk vele, mégis hazudunk. „Még soha ekkora tömeg nem gyűlt össze egyetlen elnöki beiktatásra sem.”

A fenti cikk Mikael Krogerus és Roman Tchappeler 44 kommunikációs modell című könyvének szerkesztett részlete.

Hogyan fejezzük ki magunkat úgy, hogy megértsenek? Miért értelmezzük különbözőképpen ugyanazokat az üzeneteket? Hogyan adjunk visszajelzéseket? Az elismert szerzőpáros új könyvében bemutatja a legfontosabb kommunikációs elméleteteket, és a bonyolultabb modelleket is szórakoztató ábrákkal szemlélteti. A könyvet itt rendelheti meg kedvezménnyel.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

Az index.hu eddigi szerkesztősége lényegében megszűnt létezni, az ország elveszítette a legolvasottabb online felületét. Ez a független magyar sajtóra és a tájékozódás szabadságára mért eddigi legsúlyosabb csapások egyike. A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, hogy minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Müller Péter Sziámi: Ne hülyéskedj, ez a gyerekem, aki megnőtt
Kult Csatlós Hanna - Ká Zoltán 2020. augusztus. 11. 20:15

Müller Péter Sziámi: Ne hülyéskedj, ez a gyerekem, aki megnőtt

Müller Péter Sziámi akkor látta utoljára ilyen üresnek a Hajógyárit, amikor 1993-ban terepszemlézett az első Diákszigethez. Most, hogy elmaradt a Sziget fesztivál, a sátrak, koncerthelyszínek és a Nagyszínpad hűlt helyén idéztük meg az első bulik szellemét. Kiderült, hogyan lobbizott az akkori főpolgármester Demszky Gábornál, majd időt ugrottunk, és a járványveszély alatt felgyülemlett kreatív energiákról meg a raktárkoncertekről is szót ejtettünk.